Radialtätning
Radialtätning är en tätning är ämnad skydda känsliga komponenter från smuts vatten kunna tränga in och/eller att förhindra t.ex olja läcka ut. De används endast vid roterande axel, inte fram och återgående axiell gång. Där har vi andra tätningar.
En radialtätning består av ett gummimembran som sitter spänd mot stålhållare. Oftast helt inklädd av membranet. Den lätt stukade läppen som ligger an mot axeln är oftast lätt belastad med spiralfjäder vilken skall tvinga kvar läppens axeltryck även vid högre varvtal. Radialtätningar som alla gummitätningar, måste ha regelbunden smörjning. Montering i lagersäte är med presspassning
Vanligaste gummimaterialet är Nitril men vi kan även erbjuda andra material som Viton vid höga temperaturer eller EPDM vid utomhusmontering ozon/solljus. De olika materialen är även olika lämpade för olika medier. Samtliga kan levereras med extra dammtunga vilken ger en högre tätningseffekt.
Vid höga varvtal uppåt 32 m/sek och tryck upp till 10 bar rekommenderar vi våra DOMSEL radialtätningar
Design | Produkt | Material | Temperatur (Celcius) | Max varvtal (m/s) | Max tryck (bar) | Storlekar
| Anmärkning | ||||
Radialtätning | NBR | -40 | +100 | 12 | 0,5 | 4 | 1000 | Standard design enligt DIN 3760 | |||
FKM | -30 | +200 | 35 | 0,5 |