
Svarvade lager av rödmetall (brons) är idealiska för applikationer som kräver högre belastningar och lägre varvtal jämfört med sinterbrons. Dessa lager är designade för att smörjas och har dimensioner från 14 mm, där axiella smörjspår fungerar som effektiva fettdepåer.
Rekommendationer: | |
Axeltolerans | e7 |
Lagersäte tolerans | H7 |
Axel ythårdhet: | Min HB165 (N/mm²) |
Axel ytfinhet: | Rz 0,5 – 1,0 |
BELASTNING
För ett lager med inv. diam. d och längden I i mm
som belastas med F, uttryckt i Newton (N) gäller att lagertrycket
P erhålles enligt
P= F
d x L
N/mm2
Max statisk belastning: <90 N/mm²
Max dynamisk belastning: <25 N/mm²
GLIDHASTIGHET
- Under 1 m/min: Vid låga hastigheter eller intermittent drift kan max. lagertryck sättas till halva sträckgränsvärdet för lagermaterialet.
- Över 1 m/min: Vid kontinuerlig drift används PV-värdet för att bedöma max. lagertryck. Exempel: Vid en glidhastighet på 0,10 m/s är max. lagertryck 17,5 N/mm².
- Över 60 m/min: Med oljesmörjning kan hydrodynamisk drift (fullfilm-smörjning) uppnås under speciella förhållanden.
LAGERSPEL
- Vid oljesmörjning: Rekommenderas 1,5–2,5 ‰ av innerdiametern.
- Vid fettsmörjning: Spelet bör vara dubbelt så stort.
- Vid hög temperatur: Öka spelet.
- Vid pendlande rörelse: Håll spelet så litet som möjligt (0,5–1 ‰).
SMÖRJNING
Stor vikt bör läggas vid utformningen av smörjspåren. Generellt ska smörjspår aldrig placeras i den belastade zonen, med undantag för pendlande rörelser. Fasta smörjmedel är rekommenderade vid glidhastigheter under 0,5 m/s.