Här finner du allt om våra glidlager & bussningar
Glidlager & bussningar är en axellagring som klarar högre belastning än t.ex spårkullager. Dock vanligtvis inte lika höga varvtal som spårkullager.
Bland glidlager finns många val bl.a. beroende på belastning, varvtal och miljö.
Utföranden | Rak, fläns, bricka |
Stat bel | <250 N/mm² |
Dyn bel | <140 N/mm² |
Glidhastighet | <2,5 m/sek |
Friktionskoeff | 0,8% |
Temperatur | -200 till +280ᴼC |
Utföranden | Rak, fläns, bricka |
Stat bel | <250 N/mm² |
Dyn bel | <140 N/mm² |
Glidhastighet | <2,5 m/sek |
Friktionskoeff | 0,8% |
Temperatur | -200 till +280ᴼC |
Utföranden | Rak, fläns, bricka |
Stat bel | <120 N/mm² |
Dyn bel | <40 N/mm² |
Glidhastighet | <2,5 m/sek |
Friktionskoeff | 0,7% fettsmord |
Temperatur | -40 till +250ᴼC |
Utföranden | Rak, fläns |
Stat bel | <90 N/mm² |
Dyn bel | <25 N/mm² |
Glidhastighet | 3 m/sek |
Friktionskoeff | 0,7% fettsmord |
Temperatur | -100 till +225ᴼC |
Utföranden | Rak, fläns, bricka |
Stat bel | <50 N/mm² |
Dyn bel | <10 N/mm² |
Glidhastighet | 5 m/sek |
Friktionskoeff | 0,7% |
Temperatur | -60 till +90ᴼC |
Utföranden | Rak |
Stat bel | <350 N/mm² |
Dyn bel | <200 N/mm² |
Glidhastighet | <1 m/sek |
Friktionskoeff | 0,8% |
Temperatur | -200 till +350ᴼC |
Rek axelhårdhet | 55HRC |
Utföranden | Rak |
Stat bel | <350 N/mm² |
Dyn bel | <200 N/mm² |
Glidhastighet | 0,8 m/sek |
Friktionskoeff | 0,7% |
Temperatur | -100 till +250ᴼC |
Rek axelhårdhet | 55HRC |
Utföranden | Rak, fläns, bricka |
Stat bel | <80 N/mm² |
Dyn bel | <40 N/mm² |
Glidhastighet | <1 m/sek |
Fuktupptagning | <1-2% vikt |
Friktionskoeff | <1% |
Temperatur | -40 / +130ᴼC |
Utföranden | Rak, fläns, bricka |
Stat bel | <90 N/mm² |
Dyn bel | <40 N/mm² |
Glidhastighet | <1 m/sek |
Fuktupptagning | <1-2% |
Friktionskoeff | <1% |
Temperatur | -40 / +100ᴼC |
Utföranden | Rak, fläns, bricka |
Stat bel | <60 N/mm² |
Dyn bel | <20 N/mm² |
Glidhastighet | 1 m/sek |
Fuktupptagning | <2-5% |
Friktionskoeff | <2-5% |
Temperatur | -40 / +80ᴼC |
Utföranden | Gängat lagerhus med BK1 alt BK2 glidlager |
Stat bel | <250 N/mm² |
Dyn bel | <140 N/mm² |
Glidhastighet | <2,5 m/sek |
Friktionskoeff | 0,5% |
Temperatur | -200 / +280ᴼC |
5 st olika aluminiumfästen utrustade med olika sorters glidlager.
Besök sidan för att finna rätt storlek som klarar önskad belastning.
Hårdförkromade lageraxlar SS 2142.
Storlekar 16mm till 30mm. Axeltolerans f7. Kromskikt 15 my. Ytfinhet RA max 0,20 my.
Ämnesrör brons JM1-15 / SS5204-15 och andra legeringar.
Massiv och hålad rundstång.
Säljs i halv- och en-meterslängder.
Finn Information om val av glidlager, belastning/varvtal, montering, smörjning mm.
Tunnväggiga glidlager & bussningar
Vårt slitsade stål/PTFE smörjfria glidlager är den mest vanliga glidlagringen som klarar höga belastningar och varvtal runt ca 2-3 dm/sek. Som alternativ finns denna med invändig Acetal-beläggning typ BK2, vilken med fördel kan väljas vid kantbelastningar och smutsig miljö där man önskar smörja.
Vid utomhusmiljö kan med fördel vår slitsade bronsbussning med invändiga smörjfickor väljas, FB090. Dessa klarar förhållandevis höga belastningar och bör smörjas regelbundet.
Glidlager & bussningar av Polyamid
Plast/Nylonlager PA och PAF är en billig enkel lagring, dock med precisionsanpassning som de andra lagren. Vid små krafter, låga varvtal och krav på rostfrihet är detta ett bra val. Polyamid absorberar förhållandevis mycket fukt (8-10%. Vid hög luftfuktighet skall detta tas hänsyn till vid val av axeltolerans. Polyamid- bussningar är smörjfria, men sänker slitage och friktion vid initialsmörjning samt återsmörjning vid jämna mellanrum. Om hög luftfuktighet vid lageromgivningen finns, och där angiven axeltolerans redan är bestämd, kan våra Polyamidlager med tillsats av Molybdendisulfidfett väljas. Dennes två fördelar är försumbar fuktighetsupptagning samt lägre friktion (längre livslängd). Se då fabrikat IGUS och NYLONIT.
Utöver dessa har vi även sinterbrons- bussningar vilka klarar förhållandevis höga varvtal, dock låga belastningar. Massiv bronsbussning JR och JF vilka klarar högre laster och lägre varvtal än sinterbrons.
Vid extrema laster för t.ex entreprenadmaskiner kan våra härdade glidlager typ CX och BGFR väljas. Dessa kräver axels ythårdhet på min 60 HRC och skall smörjas.