info@mecmove.se

Glidlager Bussningar

Stort urval av glidlager / bussningar

Bild på smörjfria glidlager: BK1 Smörjfria lager. BK1 – BK1F – BK1…SF
slitsad stål/PTFE
Utföranden Rak, fläns, bricka
Stat bel <250 N/mm²
Dyn bel <140 N/mm²
Glidhastighet <2,5 m/sek
Friktionskoeff 0,8%
Temperatur -200 till +280ᴼC
Glidlager som är mer anpassat för kantbelastningar och som bättre tolererar uppriktningsfel samt vid smutsig miljö där eftersmörjning är möjlig. BK2
slitsad stål/POM
Utföranden Rak, fläns, bricka
Stat bel <250 N/mm²
Dyn bel <140 N/mm²
Glidhastighet <2,5 m/sek
Friktionskoeff 0,8%
Temperatur -200 till +280ᴼC
Bussningar: Slitsad bronsbussning med smörjfickor FB090 – FBB090 – FB090BRB
Brons slitsad/smörjfickor
Utföranden Rak, fläns, bricka
Stat bel <120 N/mm²
Dyn bel <40 N/mm²
Glidhastighet <2,5 m/sek
Friktionskoeff 0,7% fettsmord
Temperatur -40 till +250ᴼC

 

Svarvade bussningar av rödmentall JR – JF
Massiv svarvad brons med smörjspår
Utföranden Rak, fläns
Stat bel <90 N/mm²
Dyn bel <25 N/mm²
Glidhastighet 3 m/sek
Friktionskoeff  0,7% fettsmord
Temperatur -100 till +225ᴼC
Sinterbronsbussningen/Oljebronsbussningen är ett självsmörjande glidlager. SI
Sinterbrons oljebrons självsmörjande
Utföranden Rak, fläns
Stat bel <50 N/mm²
Dyn bel <10 N/mm²
Glidhastighet 5 m/sek
Friktionskoeff 0,7%
Temperatur -60 till +90ᴼC
Bussningar, härdad spännbussning DIN 1498 CX
Härdad spännbussning, slitsad, slät
Utföranden Rak
Stat bel <350 N/mm²
Dyn bel <200 N/mm²
Glidhastighet <1 m/sek
Friktionskoeff 0,8%
Temperatur -200 till +350ᴼC
Rek axelhårdhet 55HRC

 

Härdad spännbussning, I det utvändigt smörjspåret finns ett genomgående smörjhål. BGFR
Härdad med inv och utv smörjspår
och smörjhål
Utföranden Rak
Stat bel <350 N/mm²
Dyn bel <200 N/mm²
Glidhastighet 0,8 m/sek
Friktionskoeff  0,7%
Temperatur -200 till +350ᴼC
Rek axelhårdhet 55HRC
bild på underhållsfria glidlager från Igus. IGUS
GSM-GFM-GTM
Polyamid med tillsatser
Utföranden Rak, fläns, bricka
Stat bel <80 N/mm²
Dyn bel <40 N/mm²
Glidhastighet <1 m/sek
Fuktupptagning <1-2% vikt
Friktionskoeff <1%
Temperatur -40 / +130ᴼC
Bild på bussningar, svart bussning av modellen: Polymidbussning med MoS2. NYLONIT
NMO-NMOBR
Polyamid med tillsatser
Utföranden Rak, fläns, bricka
Stat bel <90 N/mm²
Dyn bel <40 N/mm²
Glidhastighet <1 m/sek
Fuktupptagning <1-2%
Friktionskoeff <1%
Temperatur -40 / +100ᴼC

 

Vita bussningar av polyamid. Bussning med bra egenskaper. PA-PAF
Polyamid PA6 utan tillsatser
Utföranden Rak, fläns, bricka
Stat bel <60 N/mm²
Dyn bel <20 N/mm²
Glidhastighet 1 m/sek
Fuktupptagning <2-5%
Friktionskoeff <2-5%
Temperatur -40 / +80ᴼC
Glidlagerhus, Huslager används som hållare för glidlager med syfte att lagra axlar. FMA..BK1 – FMA..BK2
Huslager med Glidlager,
för fastskruvning

Utföranden Gängat lagerhus med BK1 alt BK2 glidlager
Stat bel <250 N/mm²
Dyn bel <140 N/mm²
Glidhastighet <2,5 m/sek
Friktionskoeff 0,5%
Temperatur -200 / +280ᴼC
Bild på aluminiumfäste med glidlager Aluminium-fästen med glidlager
5 st olika aluminiumfästen utrustade med olika sorters glidlager.

Besök sidan för att finna rätt storlek som klarar önskad belastning.


 

Bild på hårdförkromade lageraxlar i olika mått Lageraxlar
Hårdförkromade lageraxlar SS 2142.
Storlekar 16mm till 30mm. Axeltolerans f7. Kromskikt 15 my. Ytfinhet RA max 0,20 my.
Ämnesrör brons, massiv och hålad rundstång. Ämnesrör brons
Ämnesrör brons JM1-15 / SS5204-15 och andra legeringar.
Massiv och hålad rundstång.
Säljs i halv- och en-meterslängder.
Bild på ritning av glidlager mot vit bakgrund. Gliderlager fakta / Beräkningar
Finn Information om val av glidlager, belastning/varvtal, montering, smörjning mm.

 

Här finner du allt om våra glidlager / bussningar

Glidlager är en axellagring som klarar högre belastning än t.ex spårkullager. Dock vanligtvis inte lika höga varvtal som spårkullager.
Bland glidlager finns många val bl.a. beroende på belastning, varvtal och miljö.

Tunnväggiga glidlager

Vårt slitsade stål/PTFE smörjfria glidlager är den mest vanliga glidlagringen som klarar höga belastningar och varvtal runt ca 2-3 dm/sek. Som alternativ finns denna med invändig Acetal-beläggning typ BK2, vilken med fördel kan väljas vid kantbelastningar och smutsig miljö där man önskar smörja.
Vid utomhusmiljö kan med fördel vår slitsade bronsbussning med invändiga smörjfickor väljas, FB090. Dessa klarar förhållandevis höga belastningar och bör smörjas regelbundet.

Glidlager av Polyamid

Plast/Nylonlager PA och PAF är en billig enkel lagring, dock med precisionsanpassning som de andra lagren. Vid små krafter, låga varvtal och krav på rostfrihet är detta ett bra val. Polyamid absorberar förhållandevis mycket fukt (8-10%. Vid hög luftfuktighet skall detta tas hänsyn till vid val av axeltolerans. Polyamidbussningar är smörjfria, men sänker slitage och friktion vid initialsmörjning samt återsmörjning vid jämna mellanrum. Om hög luftfuktighet vid lageromgivningen finns, och där angiven axeltolerans redan är bestämd, kan våra Polyamidlager med tillsats av Molybdendisulfidfett väljas. Dennes två fördelar är försumbar fuktighetsupptagning samt lägre friktion (längre livslängd). Se då fabrikat IGUS och NYLONIT.

Utöver dessa har vi även sinterbronsbussningar vilka klarar förhållandevis höga varvtal, dock låga belastningar. Massiv bronsbussning JR och JF vilka klarar högre laster och lägre varvtal än sinterbrons.
Vid extrema laster för t.ex entreprenadmaskiner kan våra härdade glidlager typ CX och BGFR väljas. Dessa kräver axels ythårdhet på min 60 HRC och skall smörjas. Se även vår sida ”Glidlager fakta” för ytterligare information om övriga glidlager i menyn nedan

Vi hjälper dig välja rätt

Vi hjälper gärna till i val av glidlager / bussningar, kontakta oss

Cookies information.

Vi använder oss utav cookies för att kunna ge dig bästa möjliga upplevelse när du besöker vår webbplats. Surfar du vidare på vår webbplats godkänner du samtidigt användandet av cookies.